Árpádsávos Zászló
„Nincs más testvérem, csak magyar.
Ha virrasztok, miatta állok poszton,
csak tőle kérek kenyeret s csak ő,
kivel a kenyeret megosztom”
(Dsida Jenő: Psalmus Hungaricus)
Székely Zászló
MAGYAR SZEMMEL
A MAGYAR ÚTON
A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány
1092 Budapest, Ráday u. 32. I. em. 3.
+36-1-781-3236
info@magyarforum.info
Kérjük, hogy éves adójuk 1%-át ajánlják fel A Művelt, Tájékozott Emberért Alapítványnak-oldalunkért
1%"/
Kedvezményezett alapítvány neve: A Művelt, Tájékozott Emberért Alapítvány

adószáma: 18670275–1–13


Pünkösdi királyok, királynéválasztás - népszokások

A pünkösdi királyról és a királynéról Jókai Mór is közölt adatokat 1856-ban a Vasárnapi Újságban. Azt írja, hogy piros pünkösd másod napján a leányok és az asszonyok az erdőkön koszorúkat fonnak, aztán „egyet kiválasztanak a szüzek közül s azt megteszik királynénak”.

Pünkösd változó ünnepeink egyike, a húsvétot követő ötvenedik napra esik. Neve a görög pentekosztész, azaz ötvenedik szóból származik. A jeles naphoz megannyi nép életében fontos esemény fűződik. A keresztények a Szentlélek eljövetelére emlékeznek e napon. Az ünnep egyes elemei azonban – mint például a pünkösdi királyné választás, a zöldághordás – régebbi gyökerűek, egészen a "pogány" időkig nyúlnak vissza.
 
A mágikus célzatú tavaszköszöntés, illetve a zöldághordás emlékeit  egészen a római mitológiáig visszavezethetjük. Vannak régi emlékeink a pünkösdi királynéjárással kapcsolatban is. Móser Zoltán utal Pieter Brueghelnek Bécsben látható Gyermekjátékok című festményére, amelynek egyik jelenete épp a lányok pünkösdülését ábrázolja. (Móser Z., 1998:48.)
 
Az ünnep történetével sokat foglalkozott Ipolyi Arnold tudós püspök is. Az ősi magyar hitvilág kutatója pünkösd dramatikus népszokásában a „nyár megjöttének ünneplését”, az évszaknak a tél fölötti hatalmas győzelmét látja, s ezt jelképezi a felkoszorúzott, megkoronázott pünkösdi király vagy királyné is, akinek a nép hódol. (Ipolyi A., 1971:227-229.) A pünkösdi királyról és a királynéról Jókai Mór is közölt adatokat 1856-ban a Vasárnapi Újságban. Azt írja például egy helyütt, hogy, hogy piros pünkösd másod napján a leányok és az asszonyok az erdőkön koszorúkat fonnak, aztán „egyet kiválasztanak a szüzek közül s azt megteszik királynénak”. A pünkösdi királynét a lányok vállaikra emelve, zöld ágakból font trónusban s a következő éneket előadva hordták körül: „eljött, eljött piros pünkösd napja; itt van, itt van szabadulás napja”. (Jókai M., 1856/1.1.)
 
A pünkösdnek a Csallóközben is régi szép emléke a királynéjárás s a pünkösdülés. Errefelé egy bábut öltöztettek fel királynénak, s azzal jártak házról házra. Tánc közbe azt magasra emelték, s mágikus cselekedetüket ezzel az ugyancsak termésjóslásra utaló szöveggel kísérték:„A kendtek kendere ilyen nagyra nőjön ni!” (Marczell B., 1975:51)
 
A Zobor alji Gímesen a pünkösdülők rózsából font virágkapu alatt viszik a királynőt végig a falun, akinek párta van a fején. Az ünnepre vonatkozó legrégibb adataim Ipolybalogról valók. Itt pünkösd előtt két héttel a lányok apraja-nagyja összegyűlt a megadott helyen, hogy „királylányt” válasszanak. A kiválasztott, tizenkét éves lánnyal aztán jól megtanították a „királytáncot”. Pünkösd vasárnap ebéd után annál a háznál gyülekeztek ismét, ahonnan a királylányt választották, s a falu egyik végéről megkezdték a „királyjárást”.
 
A királylányt, aki szép fehér ruhába volt felöltöztetve, két nagyobb lány vezette karon fogva. Minden házhoz bementek, mindenütt énekeltek, s az udvaron eljárták a táncot. Szereplésükért tojást, pénzt és szalonnát kaptak. Mikor végigértek a falun, ismét a királylány házához mentek, ahol a gazdasszony nagy lábasban megsütötte a tojást és a szalonnát, s ebből minden szereplő kapott. Az udvaron hosszú sorokban ültek a lányok, úgy vacsoráztak. A pénzen cukorkát vettek, amelyből a királylány kapta a legtöbbet. Vacsora után ismét táncoltak. Ekkor már a fiúk is ott lehettek. A királyjárást Ipolybalogon az egész falu nagy tiszteletben tartotta.
 
A szereplők megnevezése és a játékmenet alapján elmondhatjuk, hogy a pünkösdülésnek az Ipoly mentén is több típusa volt. A fenti leírt szokáson kívül az egyes adatközlők Ipolybalogon is emlékeztek arra, hogy „királyjáráskor” a lakodalmi menet analógiájára menyasszony és vőlegény is szerepelt a dramatikus játékban; pontosabban egy királyt és egy királynét választottak a fiatalok közül. Ennek részleteire az itteniek ugyan már nem emlékeztek, de Ipolyi szokásleírása még a király és királynő közös szereplését, falujárását is bemutatta. Ha a mai gyűjtések alapján összehasonlítjuk a játékok menetét, a szereplők számát és az énekelt dalok szövegét, láthatjuk, hogy e tekintetben a Középső-Ipoly mente egyes községeiben is némi változatok fordultak elő. A termékenységvarázsló szokásból ugyan valamennyi helyen adománykérő szokás lett, ezek tartalma mégsem azonos.
 
Pünkösdülés
 VilághálóIpolybalogon 12 éves volt a kiválasztott királylány, akit két nagyobb lány vezetett karonfogva a sor elején. Újabb kettő adománykérés céljából kosarat vitt, s mellettük még sok apró kislány is volt. Ipolykeszin az ének alatt mindig csak egy lány táncolt a menyasszonnyal, Ipolynagyfalun viszont a kislányok valamennyien megtáncoltatták a királynét. (Csáky K., 1987:151-154.) Drégelypalánkon pünkösdvasárnap 10-12 lány ment együtt. Két nyolc-tíz éves kislány vőlegénynek és menyasszonynak öltözött. Az egyiknél kosár volt, amelybe a tojást szedték; a másiknál zsebkendő volt, ebbe meg a pénzt gyűjtötték. A faluban három csoport is járt: egyik Palánkon, a másik Kosdon, a harmadik pedig Drégelyen. (Jancsovics Istvánné Urbán Margit, 1920. 2004.) Ipolynyének a „menyasszonyval”, akinek pünkösdi rózsából volt a „koszorújja”, csak négyen mentek. Ezek is csupán a szomszédokat keresték fel. Inámban a királyné egyedül ment a menet élén. Föléje egy lány selyemkendőt tartott. Ének alatt itt a „kapujátékot” játszották, s a királynéval is táncoltak,
 
A termékenységvarázsló szokásra, például a királyné felemelésére – ami arra irányult, hogy a kender nagyra nőjön – adatközlőink már nem emlékeztek. Talán csak az inámiak ének utáni párbeszédéből következtethetünk ilyen régi célzásokra.
 
Változatosak a pünkösdülő énekek szövegei és dallamai is. A gyűjtött területről csak a Balogon és a Keszin lejegyzett dalok azonosak. A balogi ének szövege így hangzott: „Ma vagyon, ma vagyon piros pünkösd napja,/ Holnap lészen, holnap lészen a második napja./ Jól megfogjad a lovadnak szíjját,/ Ne tapossa a pünkösdi rózsát.// Még én élek, feketébe´ járok,/ Ha meghalok, senkit se gyászolok./Az uccába´ kerek táncot járok,/ Anná jobban szeretnek a lányok.// Megüzenem az édesanyámnak,/ Engem híjjon Fehér Ilonának./ Úrfiak is jönnek látásimra,/ Majd kivisznek a nemes uccába.”(Csáky K., 1987:155-157.)
 
Az általam gyűjtött fent idézett dal szövegét egyébként már Schoen Arnold is lejegyezte 1908-ban, s ez Palóc népdalok című kötetében is megjelent. (1911:18-19.) Ugyancsak felkutatta a szokásszöveget Manga János az 1930-as, 1940-es évek fordulóján (EA:509:5.), s ha a három gyűjtést összevetjük, elmondhatjuk, hogy köztük nincs lényeges különbség.
 
Hogy a pünkösdülő énekek szövegei rendkívül változatosak, azt az ipolynyékiek dalocskája is igazolja. Pünkösdülőjükben népszokás-, népdal- meg gyermekjátékszövegek és dallamok kapcsolódnak egymáshoz. Szövegbeli eltérést látunk az ipolynagyfalusi dalocskában is, s ettől egy kicsit megint csak eltér – dallam és szöveg tekintetében is az egykori inámi pünkösdölö ének. 2004-ben egy újabb szövegváltozatra bukkantam az Ipoly bal partján települt Drégelypalánkon. Jancsovics Istvánné Urbán Margit (1920) adatközlése így hangzik: „Imi vagyon, imi vagyon/ Piros pünkösd napja,/ Hónap lészen, hónap lészen/ A második napja.// Pépű, pépű, kukorica pépű,/Pál mesterné lánya,/ Jól megfogjad, jól megfogjad/ A lovadnak szíjját,/ Ne tapossa, ne tapossa/ A pünkösdi rózsát!// Ihol jöve, ihol jöve/ Pál mesterné lánya./ Vilolaszín a ruhája,/ Gyöngyös koszorúja.”
 
A magyar nyelvterületen egyébként – Kerényi György közlése szerint (1982) – három pünkösdülő dallam és szöveg szokásos. A fentiek a palóc vidéken énekelt gyermekdalszerű pünkösdi énekek gazdag változatát igazolják. A szokást errefelé „mavagyonjárás”-nak is nevezték.
 
Irodalom – forrásmunkák
Bálint Sándor: Karácsony, húsvét, pünkösd. Budapest, 1989.; Csáky Károly: Hallottátok-e már hírét? Bratislava, 1987.; Ipolyi Arnold: Magyar mitológia. 144-264. In: Az ősi magyar hitvilág. Szerk.: Diószegi Vilmos. Budapest- Bratislava, 1971.;Jókai Mór: Történeti tünemények. Vasárnapi Ujság, 1856. január 6. (1. szám). CD-változat, 1.p.;Manga János: Ipolybalogi néprajzi gyűjtések. Néprajzi Múzeum EA:509.3-6.p.;Marczell Béla: Naptár és néphagyomány. Csallóközi népszokások. Dunaszerdahely, 1997.; Móser Zoltán: Május. Pünkösd hava. Csíkszereda, 1998.; Schoen Arnld: Palóc népdalok (Ipolybalog). Budapest, 1911.;Tátrai Zsuzsanna: Pünkösd, Pünkösdi királynéjárás, Pünkösdi királyság, Pünkösdölés (címszavak). 285-290.p. In.: Ortutay Gyula, főszerk.: Magyar Néprajzi Lexikon 4. Buda
 
Csáky Károly, Felvidék.ma
 
Fotón: Pünkösdölés a Felvidéken (1930-as évek)