Strukturális dezinformáció

- Helyadataink – azaz, hogy mikor, hol járunk, milyen intézményekben, épületekben, országokban, kikkel vagyunk egy térben, milyen közlekedési eszközt használunk.
- Személyes adataink – azaz nevünk, lakcímünk, bankkártyaszámunk, egyéb azonosítóink, szüleink, gyermekeink adatai, iskolai végzettségünk, egészségi állapotunk.
- Életviteli adataink – mikor és mennyit sportolunk, milyen ételeket eszünk, mit iszunk, milyen zenét hallgatunk, milyen filmeket nézünk, milyen a szexuális orientációnk, mik a szexuális vágyaink, mik az érdeklődési köreink, mi a politikai hovatartozásunk, mik az értékválasztásaink, mik a vásárlási, fogyasztási szokásaink.
- Személyes kapcsolataink, ezen belül kivel milyen viszonyban vagyunk, milyen gondolatokat, vágyakat osztunk meg vele.Ezen túl a közösségi média használatához szükséges eszközök (számítógép, telefon) alkalmasak további, bár már egyértelműen törvénytelen adatgyűjtésre: hang és videofelvételek készítésére.
Mielőtt átsiklanánk az összeesküvés-elméletek világába, szorítkozzunk arra a tényre, hogy Barack Obama utasítására az ún. Nyílt Kormányzás kezdeményezés keretében szövetségi szervek 3000 Facebook és 1000 Twitter oldalt hoztak létre. A National Security Agency, az Egyesült Államok egyik hírszerző ügynöksége feladatszabásai között megtalálható a kiberbiztonság megteremtése. Az ügynökség a világ legnagyobb számítástechnikai hátterével és szakembergárdájával rendelkezik, és elvileg aktívan részt vesz a szociális média ellenőrzésében és alakításban.
A világ legtöbb állama létrehozott kiberbiztonsági szervezeteket, ennek megfelelően tisztában kell lenniük, hogy a szociális médiát üzemeltető techcégek milyen mennyiségű és minőségű adatot gyűjtenek.
Mindezek tükrében meglehetősen zavarba ejtő az a Társadalmi dilemma c. dokumentumfilmben is felvetett probléma, hogy a techcégek kizárólag profitmaximalizálás okán engedik szabadjára azokat az algoritmusokat, melyek az összegyűjtött adatokból végeredményben a világot káoszba fullasztják, a társadalom szövetét pedig felaprózzák. (Nem ismétlem meg a dokumentumfilmben elhangzott érveket, azok ott megtalálhatók.)
Ugyanis, ha ez igaz, márpedig egyre valószínűbb, hogy igaz, akkor miért tartjuk az adófizetők pénzéből a különböző hírszerző és nemzetbiztonsági szervezeteket? Hogyan lehetséges, hogy ezek a szervezetek nem szüntették meg a Facebookot, a Twittert és a többit, ha itt ennyire súlyos és újszerű biztonsági kockázatról van szó?
Feltehetőleg azért, mert a probléma egyáltalán nem újszerű. A tömeges dezinformálás, tehát a tömegek tudatos félretájékoztatása valamilyen cél érdekében át- és átszővi társadalmainkat a tömegtájékoztatás megjelenésének pillanatától. Ehhez hozzáadódott a totalitárius államok által létrehozott és tudományos szinten fejlesztett dezinformációs tevékenység, mely már ügynökhálózatokon keresztül az egyént akár közvetlenül is megszólítja, például suttogó propaganda formájában. Utóbbi dezinformációs formát nagyban segítette, hogy a totalitárius államok, például az általunk is elszenvedett szocializmus a lakosság akár 5-10 százalékát is beszervezte titkosügynöknek.
Az ügynök beszervezését minden esetben úgynevezett környezettanulmány előzte meg, mely lényegében azokat az adatokat próbálta begyűjteni a beszervezendő személyről, melyeket a fentiekben bemutattunk. A környezettanulmány elkészítése és értékelése rendkívül idő- és erőforrásigényes volt.
Az újdonság tehát az, hogy korábban nehezen megszerezhető adatok, ma könnyedén begyűjthetők és a befolyásoláshoz nincs szükség közvetlen fizikai kapcsolatra, az megvalósulhat az online térben (bár ne becsüljük le az ügynökök szerepét se). Ennek megfelelőn a dezinformáció mértéke, a befolyásolók mennyisége, azoknak a szervezeteknek a száma, akik megpróbálnak befolyásolni, manipulálni minket, exponenciálisan nő.
Azaz a valódi kérdés pillanatnyilag, hogy az államok által az adófizetők pénzén fenntartott szervezetek törvényben biztosított monopóliumokat a titkos adatgyűjtésre és felhasználásra kiengedik-e a kezükből és ha igen, akkor miért. Mert érdekeltek ebben, vagy pedig mert tehetetlenek?
Az a kérdés, hogy a világ államainak jogi szabályai és intézményrendszerei mennyire támogatják azt a dezinformációs áradatot, ami nap mint nap ér bennünket az összes médiából és gyakran akár személyes kapcsolatainkból, munkahelyünkről, intézményeinkből.
Ez a kérdés pedig a 21. század egyik legnagyobb kérdése lesz.
Erre a kérdésre egyáltalán nem adekvát válasz, hogy ne használjuk a közösségi médiát, vagy hogy ne engedjük a gyerekeinket a számítógép és a telefon közelébe. Különösen nem azoktól az emberektől, akik aktívan részt vettek a rendszer megteremtésében, csak kikerültek abból és most a rendszer kritikájából élnek. Valahogy emlékeztet ez arra a fiatal franciára, aki foglalt házban hirdette az anarchiát, tüntetett a tőke hatalma és a fogyasztói társadalom ellen, majd, amikor megunta, visszatért a családja tulajdonolta bankba igazgatónak.
A világunkat ma a strukturális dezinformáció jellemzi, azaz a dezinformációs hálózatok megtalálhatók az államigazgatási, az oktatási, a tudományos és a kulturális életben, részesei a gazdaság nagy szereplőinek és használnak sok százmillió embert, akik sokszor nem is tudják, hogy éppen mit és milyen célból hirdetnek teljes meggyőződéssel.
A hálózatok száma megdöbbentően nagy és struktúrájuk szinte feltérképezhetetlen.
Mindez a nép, a nemzet, az állam és az egyén önrendelkezésének alapvető kérdéseit veti fel.
Csorja Gergely