Árpádsávos Zászló
„Nincs más testvérem, csak magyar.
Ha virrasztok, miatta állok poszton,
csak tőle kérek kenyeret s csak ő,
kivel a kenyeret megosztom”
(Dsida Jenő: Psalmus Hungaricus)
Székely Zászló
MAGYAR SZEMMEL
A MAGYAR ÚTON
A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány
1092 Budapest, Ráday u. 32. I. em. 3.
+36-1-781-3236
info@magyarforum.info

Lejárt lemez már az új álarcot öltő marxizmus, a depressziós színház

Sokszínűnek kell lennie a színházi életnek és az oktatásnak, mert az nem járja, hogy egy irányzat, egy ízlés, egyfajta gondolkodás mindenhatónak tartva magát, kirekeszt minden mást. Sajnos ez Nyugat-Európában is így van, ezt utánozzák itthon– nyilatkozta szerkesztőségünk megkeresésére Seregi Zoltán.
A Békéscsabai Jókai Színház igazgatója arról is beszélt, hogy az online színház kinyitja a határokat, és nem csak az elszakított területekről, hanem a tengeren túlról is írnak gratulációkat.
 
Újabb öt évre nevezték ki ősszel a békéscsabai színház élére, amihez gratulálunk. Milyen célokat fogalmazott meg pályázatában, és kellett-e azokon módosítani a világjárvány miatt?
 
 Az eddigi prioritások változatlanok. Közönségbarát műsorpolitikát szeretnék megvalósítani, sok  magyar bemutatóval és mindent megtenni azért, hogy minél több embert csábítsunk  be színházunkba. Főleg a középkorú bérleteseink számát szeretném növelni, mert az elmúlt években leginkább ők érdeklődtek a színház iránt. A fiatalok többsége csak szervezett iskolai színházlátogatás keretében ül be a nézőtérre. Több mint 35 éve vagyok a pályán, azóta az ifjúságot sokan sokféleképpen próbálták megszólítani, de minimális eredménnyel. Az iskolai bérletárusítás működik, és ezt a formát folytatjuk bár ez a pandémia miatt jelentősen visszaesett. A felnőtt, fizetőképes, középkorúak tábora jelenti számomra elsősorban a következő öt évre a célközönséget. A pandémia a célokon nem változtatott. Jelenleg is próbálunk. Arra készülünk, amikor feloldják a zárlatot. Most jobb a helyzetünk, tavasszal próbálni sem lehetett. Bízom benne, hogy nem kell sokat változtatni az évadterven. Eddig csak a gyerek-előadásokon kellett módosítanom.
Nagy vágyam egy tánctagozat beépítése a színház működésébe. A Napsugár Bábszínházzal még egy épületben vagyunk, de két éven belül önálló épületet kap és a felszabadult helyen, a Sík Ferenc Kamaraszínházban szeretném bővíteni színházunk műfaji repertoárját. Ennél nagyobb szabású terv a színházépület felújítása, hiszen a tetőszerkezet eredeti, több mint 150 éves fagerendái elkorhadtak, a szigetelés gyenge, a fűtés rossz hatásfokú, a technika elavult. A békéscsabai önkormányzat ennek a finanszírozására egymagában képtelen, ezért a minisztériumhoz fordulunk segítségért. Az elmúlt években sok színházat felújítottak, jelenleg is zajlanak rekonstrukciók, ennek a folyamatnak szeretnénk a részese lenni.
 
Reméljük sikerül. A már említett próbákat hogyan lehet összhangba hozni a járványügyi szabályokkal?
 
Természetesen betartjuk a rendelkezéseket. Most próbálunk egy kétszereplős darabot, amiben a színészek civilben házastársak, ebben az esetben a távolságtartás csak a rendezőre vonatkozik. A nagyszínpadon pedig úgy készülünk a Trianon előadással, hogy az énekórák egyénenként zajlanak, a táncpróbák más helyszínen, a színpadon legfeljebb 4 színész lehet, maszkban. A légteret és a felületeket is fertőtlenítjük. Fokozottan figyelünk a biztonságra, de közben muszáj dolgoznunk.
 
Mit kell tudni a teátrum stream-házáról?
 
A stream online elérhető, élő előadás sugárzás. Előadásainkat több kamerával közvetítjük. Így a színházat a lakásba varázsoljuk. Tudjuk, ez nem ad olyan élményt, mint az élő előadás, de jobb híján így próbáljuk közönségünkkel tartani a kapcsolatot. Készítettünk egy Adventi Kalendáriumot; december 1-jétől karácsonyig honlapunkon minden nap vers, ének vagy tánc produkciót mutatunk be a társulatunk közreműködésével.
 
Nincs olyan színész, aki nem állítaná, hogy az előadások alatt mennyire meghatározó a közönség reagálása. Ez nem hiányzik az online színháznál?
 
Igen, a színház lényege az élő kapcsolat a színészek és a közönség között. Erre most nincs mód. A streamelt előadásokat úgy kell elképzelni, mint a hajdani színházi közvetítéseket, azzal a különbséggel, hogy ezekre az online premier után később is lehet jegyet venni a jegy.hu-n. A bérleteket pedig egy egyszeri kuponnal be lehet váltani az online előadásra. Eddig nagyon jók a visszajelzések.
 
Ezt honnan tudják, ha a közönség nem ül a nézőtéren?
 
Telefonálnak és írnak a honlap vendégkönyvébe vagy a facebookra. Ez a normál működésnél is lényeges, mert a taps mellett konkrétabban is megtudjuk, milyennek látják előadásainkat.
 
2020 a Nemzeti Összetartozás Éve. Van annak jelentősége, hogy az online színház eltörli a határokat? Ugyanúgy, egy időben megnézhetik előadásaikat a marosvásárhelyiek, a zentaiak, a pozsonyiak és az ungváriak.
 
Nagy jelentősége van, nemcsak azért mert a Jókai Színházban a Nemzeti Összetartozás Évada a jelenlegi, hanem mert Erdélyből, Felvidékről, Délvidékről, sőt az Egyesült Államokból, Ausztráliából, Franciaországból, Németországból és Izraelből is vásároltak jegyeket. Ez egy új közönségréteget jelent, akikre a későbbiekben is számíthatunk. Tervezzük, hogy a stream színházat a veszélyhelyzet után is üzemeltetjük.
 
Karácsonykor, Szilveszter napján milyen online premiereket láthatnak az érdeklődők?
 
December 25-én és 26-án - este az idén bemutatott A Megfeszített című rockoperát tekinthetik meg nézőink. A darab mai áthallásokkal a bibliai történetet meséli el és rámutat, hogy csak a Jézus által képviselt szeretet hatalma űzheti el a sötétséget. Az előadás végén a Magyar Golgota című dal pedig arról szól, hogy a nemzetnek vissza kell térnie az eredendő értékekhez és hogy mennyi művész áldozta életét a hazájáért, felfeszítve a magyarság keresztfájára. Szilveszterre pedig a három éve nagy sikerrel bemutatott francia vígjátékot, a Törvénytelen randevút, a gyerekeknek pedig a Holló Jankó című táncmesét kínáljuk.
 
Hogyan tudják megszervezni a társulat karácsonyi ünnepségét?
 
Karácsonyi társulati ülésünket december 17-én online formában tartottuk meg. Hagyományaink szerint eddig egy-egy tár, a festőtár, a varroda, a titkárság, vagy a gazdaságiak leptek meg bennünket humoros műsorral. Ehelyett most leültem az előcsarnokban felállított hatalmas karácsonyfa elé, és online vezettem a társulati ülést. A végén egy karácsonyi dal hagzott el élőben. Hagyomány a karácsonyi csomag is, ezt sem lehet neten átadni, így azokat a tárvezetők vették át, ők osztják szét a kollégáknak.
 
Ha enyhítenek a szigorításokon, és újra nyithatnak a színházak, mennyi időnek kell eltelnie, hogy Békéscsabán a nézők előtt felgördüljön a függöny?
 
Két darabunk főpróba előtti állapotban van, ezért, ha feloldják a zárlatot, akkor egy hét után már tudunk a publikum előtt játszani.
 
2020 nem volt békés a hazai kulturális életben sem. Elég csak az Színművészetire gondolni. A hajdani liberális vezetők úgy tekintenek az SZFE-re és több fővárosi színházra, mintha az a saját intézményük lenne, holott nem hitbizományba kapták. 2021 békésebb lesz, vagy ez egy véget nem érő harc?
 
A harc talán erős kifejezés, a küzdelem viszont folytatódik, mert a gondolati és szellemi különbségek örökké megmaradnak. Én például nem liberális szemlélettel közelítek egy színdarabhoz, a műsortervet sem úgy állítom össze. A balliberális művészek a saját szemléletük szerint dolgoznak. Ez még rendben is volna, de az nem normális, hogy csak ez szellemiség uralja a színházi életet és az oktatást, hiszen még a szakmaiságot is kisajátították maguknak. Ez a bolsevik világra emlékeztet. Sokszínűnek kell lennie a színházi életnek, mert az nem járja, hogy egy irányzat, egy ízlés, egyfajta gondolkodás magát mindenhatónak tartva, kirekeszt minden mást. Sajnos ez Nyugat-Európában is így van – ezt utánozzák itthon. Sokfélének kell lenni, hiszen olyan sokszínű kulturális intézményrendszer, annyi államilag támogatott színház, mint Magyarországon, kevés van a világon. Ezt meg kell becsülni és nem lehet kisajátítani. Másfajta szellemi értékek is léteznek, amikkel gazdagítani lehet ezt a fantasztikus magyar kultúrát. Lejárt lemez már az új álarcot öltő marxizmus, a baloldali internacionalizmus, a depressziós színház. A nemzeti gondolatot, szemléletet kell erősíteni, különben elnyel minket a globalizmus. Ezért is kell ennek nagyobb súllyal megjelennie az egyetemi oktatásban és a színházi életben is, mert még egyenlő súllyal sincs jelen.
 

Medveczky Attila

(Fotó forrása: beol.hu)