Árpádsávos Zászló
„Nincs más testvérem, csak magyar.
Ha virrasztok, miatta állok poszton,
csak tőle kérek kenyeret s csak ő,
kivel a kenyeret megosztom”
(Dsida Jenő: Psalmus Hungaricus)
Székely Zászló
MAGYAR SZEMMEL
A MAGYAR ÚTON
A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány
1092 Budapest, Ráday u. 32. I. em. 3.
+36-1-781-3236
info@magyarforum.info
Kérjük, hogy éves adójuk 1%-át ajánlják fel A Művelt, Tájékozott Emberért Alapítványnak-oldalunkért
1%"/
Kedvezményezett alapítvány neve: A Művelt, Tájékozott Emberért Alapítvány

adószáma: 18670275–1–13


RETÖRKI – OLVASÓSZOBA - A Hungaroring átadása

A száguldó cirkusz szerelmeseinek ma már szinte magától értetődő, hogy a Hungaroring állandó eleme az éves versenynaptárnak. Minden bizonnyal sokan tudják, vagy épp emlékeznek rá, hogy legelőször 1986 augusztusában bőgtek fel a Forma–1-es autók motorjai a hazai pályán. De milyen út vezetett eddig? Hogyan és mikor adták át a Hungaroringet? Ennek járt utána a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Archívum tudományos munkatársa, Tóth Judit.

Egy, a Politikai Bizottság (PB) számára 1985 elején készült tájékoztató szerint a Formula–1-es Konstruktőrök Szövetsége (FOCA) már hosszabb ideje szorgalmazta, hogy egy világbajnoki futamra szocialista országban kerüljön sor. A lehetséges országok között kiemelték Magyarországot, és ezen belül a fővárost. A tárgyalások már ezt megelőzően hosszabb ideje folytak, és az akkori kilátások alapján reális lehetőség mutatkozott arra, hogy az 1986. augusztusi futam után további négy-hét évben is versenyeket rendezhet az ország. Itt kell megemlíteni azt is, hogy az akkor tervezett színhely még a Népliget volt, vagyis a meglévő úthálózat nyomvonalán alakították volna ki a pályát. Az elképzeléssel a Fővárosi Tanács és a Belügyminisztérium is egyetértett.
 
Bár a rendezés jogáért a FOCA 650 ezer USA dollárt kért, és igényt tartott a versenyzők, valamint a technikai és egyéb kíséret szállodai elhelyezésére, a PB számára készült dokumentumban ennek ellenére is arra jutottak, hogy a „verseny lebonyolítása jelentős gazdasági előnnyel járna”. Hozzá kell tenni azt is, hogy a tárgyalások során a FOCA készséget mutatott arra, hogy a dollár helyett a versenyre szóló jegyeket és szállodai férőhelyeket kapjon. A kalkulációk során mindezt figyelembe véve a reálisan becsülhető százezer nézővel és öt évre szóló szerződéssel számolva úgy ítélték, hogy a befektetések a harmadik évtől már megtérülnének, és „öt év alatt az ország mintegy 700 millió forint, többségében konvertibilis bevételhez jutna”. A jelentés készítői kiemelték azt is, hogy „nem elhanyagolható az a hosszabb távon jelentkező haszon sem, amely a 40-50 televíziós társaság közvetítésének hazánkról szóló propaganda hatásából adódik”. Erről az előremutató gondolkodásról tanúskodik az a megjegyzés is, mely megállapítja, hogy „bár sporteseményről van szó, a rendezvény egyértelműen üzleti vállalkozás”.
 
Jóllehet ezután még több hónapon át csak a kérdőjelek sorakoztak a verseny sorsát illetően, ám végül 1985 augusztusában megkezdődtek a hivatalos tárgyalások a FOCA képviselőivel. A pártvezetés úgy vélte, „az ügy bonyolultsága, sajátossága állami felügyeletet és koordinációt igényel”, ezért Urbán Lajost, akkori közlekedési minisztert bízták meg a feladattal, aki így már hivatalos tárgyalóként megbeszélést folytathatott a FOCA elnökével Zeltwegben, az Osztrák Nagydíjon. A végső döntésre azonban még mindig várni kellett. Az Olasz Nagydíj minden bizonnyal sokak egyik kedvenc futama, de magyar szurkoló talán még soha nem várta úgy a monzai versenyt, mint 1985 szeptember 8-án. Ekkor állították ugyanis össze az 1986-os versenynaptárt, és ekkor derült ki, hogy lesz-e világbajnoki futam hazánkban.
 
A kedvező döntés után az események nagyon felpörögtek, hiszen így alig több mint kilenc hónap állt rendelkezésre a felkészülésre. A mogyoródi pálya építését már október közepén megkezdték, a munkálatok koordinálására, az építkezés élére egy női miniszteri biztost állítottak Auth Györgyi, a Metróber főmérnöke személyében, míg a fő-építésvezető Kiss János lett. A Nemzetközi Autósport Szövetség (FISA) képviselői 1986. februárban tartották meg első szemléjüket, ekkorra eldőlt, hogy a magyarországi Forma–1-es pálya a Hungaroring nevet viseli majd. A Népszabadság tudósítása szerint Derek Ongaro, a FISA pályainspektora ekkor azt mondta, „véleménye szerint a világ Forma–1-es pályái közül a legszebb a mienk lesz”.
 
A kivitelezéssel kapcsolatban a FOCA fogalmazott meg igényeket, ennek megfelelően alakították a főként a technikás versenyzőknek kedvező, sok kanyarral rendelkező pályát. Bernie Ecclestone, a FOCA elnöke, a Hungaroring létrehozásának nagy szorgalmazója pedig azt kérte, kövessenek el mindent, hogy a közönség minél közelebb kerülhessen a pályához, és élvezhesse a futamot.
 
Az építkezés rohamléptekben haladt. A tervezés csak alig néhány fázissal előzte meg a tényleges munkát, de márciusban már megkezdődhetett a betonozás. Egy kétszer 20 centis ágyazatra még háromszor öt centis betonréteg került. Míg márciusban mintegy háromszáz ember dolgozott a pálya elkészítésén, addig áprilisra már közel félezer. Folyamatos munkarendet alakítottak ki, így szinte éjjel-nappal, és a hétvégeken is folyt a munka, hiszen azt már június közepére be kellett fejezni. Kevésbé ismert tény ugyanis, hogy a Hungaroring felavatására nem az augusztusi futamon került sor, hanem már június 15-én. Vagyis az első aszfaltkoptatók sem a Forma–1-es versenyautók voltak, hanem az avatással egybekötött Béke és Barátság Kupa résztvevői.  A verseny érdekessége volt, hogy az autósok küzdelmét két kategóriában bonyolították le, a Gruppe A-ban és a Formula Easterben. Az utóbbi kategóriában csak szocialista országban gyártott, maximálisan 1300 köbcentiméter hengerúrtartalmú kocsik vehettek részt.
 
Az 1986. június 15-ei avató ünnepségen a Hungaroringet Auth Györgyi miniszteri biztos jelentése után Urbán Lajos közlekedési miniszter adta át Somogyi László építésügyi és városfejlesztési, valamint Hetényi István pénzügyminiszter jelenlétében. Az aznapi versenyre mintegy negyvenezer ember látogatott ki Mogyoródra, ám a nagy eseményre még közel két hónapot várnia kellett a hazai nézőknek.
 
Forrás: retorki.hu

(2022.06.15.)