ITT A HISTÓRIAPP – történelemtanulást segítő applikációt fejlesztett ki a RETÖRKI csapata
Závogyán Magdolna kultúráért felelős államtitkár: korunk technikai eszközei alkalmasak az értékközvetítésre, a tanításra

Nyiri István, a gimnázium igazgatója köszöntőjében elmondta, nagyon büszke arra, hogy volt diákjuk, és jelenlegi tanáruk, Chira Csongor, e falak között mutathatja be az általa szakmailag fejlesztett applikációt.
„Fontosnak tartjuk, hogy a műveltséget, a kultúrát, a szakmát átadjuk a jövő generációjának és biztosítsuk diákjaink továbbtanulását. Értéket jelent számunkra a kreativitás fejlesztésre, mert ez segít hozzá az új dolgok megalkotásához, ami esetünkben is látható. Századunkat meghatározza a digitalizáció. A tanítás során a modern, és a fiatalokhoz közel álló oktatási formák bevezetése elengedhetetlen.”
Az intézmény vezetője szerint nagyon lényeges, hogy a kutatók, a tanárok a számítástechnikai szakemberekkel összefogva olyan újdonságokat hozzanak létre, amelyek vonzóak a diákok számára és elősegítik a tanulást.
Generációm sokszor attól szorong, hogy nem tudja felvenni a tempót a digitális világ útvesztőjében, a diákok pedig attól, hogy esetleg nem a legújabb tartalmakat követik, és nem a legmegfelelőbb eszközöket használják. Viszont rossz úton jár, aki azt hiszi, hogy önmagában a technika fejlődése aggodalomra ad okot – szögezte le Závogyán Magdolna. A Kulturális és Innovációs Minisztérium kultúráért felelős államtitkára hozzátette, hogy a mi felelősségünk a kereteket értékes tartalommal megtölteni.
„A technika dübörögve fejlődik, de az alapállás sose változik: jót kell csinálni és jól. A tartalmi minőség nem technikafüggő és sosem volt az. Attól nem lesz jó egy könyv, hogy tetszetős a formája és illata is van. Attól lesz jó és érdekes, ami a lapjain írva van. Az eszközök ugyanúgy alkalmasak értékközvetítésre, kulturális edukációkra, mint ahogyan üres időtöltésre. Ezért jár különösen nagy respekt azoknak, akik nem fagynak le és nem idegenkednek a digitális befolyástól, hanem felülnek a hullámokra és kihívást, izgalmas feladatot, kreatív kibontakozási lehetőséget látnak benne. Köszönet érte!
A HistóriApp megálmodói pont így tettek, és remek, cinkos együttműködésre hívták, hívják a diákságot, valamint mindenkit, akit érdekel múltunk, aki meg szeretné ismerni felmenőink életét, küzdelmeinket és döntéseiket.”
Államtitkár asszony kiemelte, hogy a HistóriApp nem helyettesíti a könyvet, a filmet, a gyakorlott és elhivatott pedagógus szavait, szülők és nagyszülők személyes elbeszéléseit a múltról, a történelmünkről. Nem is ezt várjuk tőle.
Úgy véli, hogy „ez az applikáció világos, áttekinthető, logikus és hasznos alkalmazás. A Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Levéltár munkatársai és az együttműködő partnerek, a Radnóti Miklós Gimnázium tanárai tudják, hogy fontos feladat beemelni a technika adta lehetőségeket a tudományos, oktatási szolgáltatások rendszerébe. Úgy, hogy közben a rendszer ne veszítse el hagyományait, közösségformáló, nevelő szerepét.”
Nyári Gábor, a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Levéltár ügyvezető igazgatója felidézte, hogy négy évvel ezelőtt Riba András levéltár-és szakmafejlesztési igazgatóval felvetették: miként tudnának segíteni abban, hogy a fiatalabb generáció tagjai, elsősorban a középiskolások jobban megismerkedjenek közelmúltunk történelmével. Kiemelte, hogy nem elég önmagában megismerni a múltat, hanem ismerni kell az egyes események mögötti ok-okozati összefüggéseket. Hiszen csak így érthetjük meg jelenünket, nagyvilág eseményeit.
„Célunk az volt, hogy létrehozzunk egy olyan alkalmazást, melynek segítségével szórakoztató módon, különböző kvízek segítségével tesztelheti a felhasználó a tudását a XX. századi magyar történelemből.”
Megtudtuk, nem csak kérdéseket tartalmaz az applikáció, hanem tudástárt is, így rövid szócikkek segítik az érdeklődöket tudásuk elmélyítésében.
Idővel Nyári Gábor felvázolta az applikáció ötletét Kásler Miklósnak, hajdani miniszternek, aki támogatásáról biztosította. Majd egy jó csapatot kellett létrehozni. Létrejött a RETÖRKI Történelemdidaktikai és Pedagógiai Műhelye, melynek munkájába több külsős szakértőt, intézetet sikerült bevonni. A műhely munkája természetesen túlmutat az applikáció fejlesztésén, ide kapcsolódik például a levéltári program elindítása, és egyre hangsúlyosabb lett a Strausz Péter által vezetett tudományos kutatóközpont szerepvállalása. Az applikáció szakmai fejlesztése elég hamar elkezdődött, előbb külsősként csatlakozott a műhelyhez Chira Csongor tanár úr, aki jelenleg az Intézet tudományos segédmunkatársa. Ő felelt a szakmai tartalomért, informatikai területen pedig egy szupercsapattal dolgoztak együtt. A tesztelési folyamatba bevonták a Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium diákjait. Az alkalmazás fejlesztésénél figyelembe vették a Nemzeti Alaptantervben és a kerettantervben foglaltakat, illetve kiemelt szempont volt, hogy a HistóriApp megjelenésében vonzó, a játékokat tekintve pedig addiktív legyen.
A „hogyan tovább”-ról igazgató úr elmondta, hogy a felhasználók visszajelzései alapján fejlesztik az applikációt, és tervbe vették, hogy a magyaron kívül az egyetemes történelmet is bevonják a programba.
A történelem tanulását segítő HistóriApp alkalmazás mindenki számára ingyenesen elérhető Android és iOS alapú mobiltelefonokon és táblagépeken.
https://play.google.com/store/apps/details?id=hu.retorki.historiapp
https://apps.apple.com/hu/app/hist%C3%B3riapp/id6657992066?l=hu
A beszédeket játékos bemutató követte, melyen a gimnázium száz diákja vett részt tíz fős csapatokat alkotva. A 15 perces versenyt Chira Csongor, a gimnáium tanára és a RETÖRKI tudományos segédmunkatársa vezette. A győztes csapat tagjai a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a RETÖRKI ajándékait kapták.
Fotó alapforrása: RETÖRKI
M.A.
(2025.04.09.)