Kereszténydemokrata szellemiség a 20. században
Május 6-án, a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Levéltár szervezésében került megrendezésre A kereszténydemokrata szellemiség a 20. században című tudományos konferencia és pódiumbeszélgetéssel egybekötött könyvbemutató. A 8.30-tól 15 óráig tartó rendezvény a Kereszténydemokrata Néppárt és a Barankovics István Alapítvány támogatásával valósult meg a Párbeszéd Házában.

"Három szempontból is unikálisak vagyunk, mi kereszténydemokraták. Az egyik az, hogy mi maradtunk az egyetlen történelmi párt, hacsak az MSZP magát nem tekinti annak, de ennek a megítélése nem az én dolgom. Továbbá; mi vagyunk az egyedüli világnézeti, és keresztényszociális párt. A legtöbb kereszténydemokrata pártnak az a dilemmája, ha következetesen képviseli az egyház álláspontjait, akkor kisebbségbe kerül társadalmi szinten. Ebben az esetben a párt könnyen hitbuzgalmi egyesületté válhat, és elveszíti annak a lehetőségét, hogy a társadalmat alakítsa. A másik véglet, ha kiszolgáljuk a közízlést, és egyre több kérdésben adjuk fel az egyházak társadalmi tanításának a következetes képviseletét. Akkor a végén ott a kérdés: miért hívjuk magunkat keresztény pártnak. Aki pedig feladja szellemi forrásvidékét, előbb vagy utóbb elveszíti szellemi bázisát." Semjén szerint Barankovicsék és a kisgazdák szövetsége jó példa arra, hogyan érhető el, hogy a keresztény értékeket ne adják fel. Jelnleg pedig a Fidesz-KDNP szövetség, ahol a Fidesz egy nagy kereszténydemokrata ihletettségű gyűjtőpárt, a KDNP pedig világnézeti párt – a magyar történelem, sőt az Európai Unió történetének a legsikeresebb politikai konstrukciója, amit valaha kitaláltak.
Latorcai Csaba, a KDNP ügyvezető alelnöke úgy véli, hogy minden ember felelős egymásért, a világért, s ez egy világosan megfogalmazott felelősségvállalás. Véleménye szerint a politikai felelősségvállalás az, ha az ember nem tehet meg bármit a kedve szerint, mert számadással tartozik tetteiért. "Magyarország és Európa jövője formálásában úgy vehetünk részt, hogy megőrizzük a kritikus látásmódunkat, a megfelelő nyitottsággal. Az egyénben ott van a közösségi dimenzió, a társadalmi felelősségvállalás."
A két pártpolitikus előadását követték a tudományos szekciók. A moderátor Dr. Nyári Gábor, a RETÖRKI ügyvezető igazgató volt. Dr. habil Strausz Péter, a RETÖRKI tudományos igazgatója tekintette át a hivatásrendi elemek továbbélését a rendszerváltás időszakának kereszténydemokrata gondolatiságában. Prof. Horkay Hörcher Ferenc, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Politika- és Államelméleti Kutatóintézetének kutatóprofesszora, valamint a HUN–REN Filozófia Intézet tudományos tanácsadója a szubszidiaritás elvét vizsgálta eszmetörténeti kontextusban a katolikus társadalmi tanításban. A szekció utolsó előadását Dr. habil Zachar Péter Krisztián, az NKE Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Karának tanszékvezető egyetemi docense beszélt a jezsuita gondolkodókról a modern, európai kereszténydemokrácia alakításával összefüggésben.
Megtudtuk például, hogy a XIII. Leó pápa által meghirdetett gondolatok miként befolyásolták a hazai keresztényszocális gondolkodást. Két kiemelkedő egyházi személynek, Prohászka Ottokár és Giesswein Sándor munkásságának köszönhetően a magyar közvélemény és a katolikus politikai erőtér a korszak szembenálló eszméi és társadalmi rétegei között. Elvetette a liberalizmus és szocializmus megoldási javaslatait, és nemcsak a gazdasági élet szembenálló feleit szólította önmérsékletre, de egyben a munkavállalók körében az intézményesített önsegélyezést is sürgette, míg az államot figyelmeztette társadalmi, szociális jóléti kötelezettségeire. Ebből a tanításból szökkent szárba a keresztényszociális szereplői is megismerkedhettek az ún. leói alapvetésekkel és a társadalom, a gazdaság és a politikum terén megfogalmazott új közéleti politizálás és egy teljes, átfogó világnézeti rendszer, a Heinrich Pesch jezsuita páter által tényszociális kereszelképzelésekkel. kidolgozott szolidarizmus rendszere.Pesch olyan későbbi meghatározó egyházférfiak tanára is volt egyben, mint Oswald von Nell-Breuning jezsuita atya,aki a kérdéskört újra tematizáló és megoldani igyekvő 1931-es Quadragesimo anno kezdetű pápai enciklika létrejöttében játszott kulcsszerepet. A keresztényszociális politika megjelenését Magyarországon Prohászka és Giesswein a liberális-konzervatív politikai törésvonal meghaladását látták az újonnan formálódó egyházi indíttatású irányzatban, és egyben a gazdasági berendezkedés, a kapitalista rendszer reformját várták tőle. Ezért is igyekeztek a modern katolikus politizálást meghonosítani: nemcsak az enciklikát fordította le Prohászka magyarra, de egyben kezdeményezte a Katolikus Néppárt megszervezését is, mely az egyházi érdekeket a parlamentben képviselte volna.
Giesswein Sándor a keresztény munkásegyesületek létrehozását szorgalmazta, melyek középpontjába tevékenységük a reformtörekvéseket szociális állították, nézeteikben pedig közeledtek a demokratikus eszmékhez.Ezért a 2. világháború utáni kereszténydemokrata politizálás hazai elindítója, Barankovics István is e gyökerekre hivatkozott a pártküzdelmek során, és a rendszerváltás után újjáalakult KDNP is innen eredezteti saját ideológiáját. A két világháború közötti magyar közéletben a kereszténykonzervatív világnézeti politizálás különféle konstrukciókban jelent meg, azonban egy egységes, ökumenikus alapokon nyugvó, mérvadó és hatékony „politikai kereszténység” a pártpalettán nem tudott kialakulni és érvényre jutni. A keresztényszociális eszme képviselői – az egyre inkább meddő pártpolitizálás helyett sokkal inkább – a „terepmunkára”, a társadalmi szervezetek építésére, a jövő generációjának nevelésére és lényeglátó szociológiai-filozófiai alapmunkák megírására koncentráltak – egy jövőbeni új politikai-társadalmi-gazdasági rendszert remélve.
Lényeges az 1943-as győri találkozót. A résztvevők Apor Vilmos győri püspök palotájában titkos ülésező munkaértekezlet erő létrehozását fontolgatták. Egy sajátos magyar hivatásrendi programról, a szolidarizmusban gyökerező gazdasági-társadalmi berendezkedésről volt szó. A program a magyar hivatásrendi gondolkodók fő sodrát adó, szolidarizmusra és keresztényszociális nézetekre alapozó szerzők vallásos, szociológiai és reálpolitikusi gondolkodásmódját tükrözi.
Dr. Frenyó Zoltán, a HUN–REN Filozófia Intézet emeritus tudományos főmunkatársa, valamint a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karának megbízott előadója Mihelics Vid második világháború utáni politikaelméleti munkásságát ismertette.
. Mihelics, a hivatásrendi társadalom, majd a kereszténydemokrácia teoretikusa 1945–1948 után, a szocializmus körülményei közepette írásaiban kiemelt módon tárgyalta a kereszténységnek a modern világban elfoglalt helyzetét, a hit nehézségeit a modern ipari, szekularizálódott és elidegenedett világban és az ateista világgal folytatott dialógus kérdését. Ekkori írásaiban kitüntetett helyen szerepelnek a hit és az értelem, a vallás és a tudomány viszonyának kérdései, a keresztény világnézet harca a szekularizáció és az ateizmus ellen, s a nyugati vallástudomány fejlődéséről szóló tudósításai, ezek recepciója és adaptációja.
Kovács Balázs, a RETÖRKI kutatási munkatársa a rendszerváltás időszakának környezetvédelemre és humánökológiára adott kereszténydemokrata válaszát mutatta be.
Az ökologikus társadalom megteremtése érdekében a változások kiterjedt rendszerére van szükség, amely egyaránt érinti keresztény értékrendünket, gondolkodásunkat, fogyasztási szokásainkat, oktatási intézményeinket és technológiánkat. Egy keresztdemokrata pártnak pedig felelősséggel tartozik a természetért.
Bagi György, a RETÖRKI levéltári munkatársa „a magyar ügy ébrentartását”, Varga László emigrációbeli tevékenységét mutatta be. Az 1945. évi törvényhatósági választásokon - pártközi egyezmény eredményeképp - a Független Kisgazdapárt listájáról, de a Demokrata Néppártot képviselve bekerült a fővárosi törvényhatósági bizottságba. Két évvel később, az 1947. évi országgyűlési választásokon a Barankovics István főtitkár vezette DNP területi és országos listáján (3.) is jelölték, képviselő a Nagy-Budapest választókerületben lett.
A személye ellen indított sajtótámadások, az állandó rendőrségi megfigyelés és az ezek alapján várható letartóztatás elől Belső Gyula pártbeli képviselőtársa segítségével 1948. november 3-án feleségével együtt Ausztriába menekült. Menekülttáborok sorát járták végig, majd 1949-ben Svájcba utaztak, ahol a zürichi magyar nyelvű Híradó alapító szerkesztője volt. 1950 márciusában elindultak az Amerikai Egyesült Államokba.
New Yorkban telepedtek le, a Szabad Európa Rádió sajtóosztályának lett a munkatársa. 1957-ben letette az amerikai ügyvédi vizsgát, 1964-ben önálló ügyvédi irodát nyitott, amelyben negyedszázadon át gyakorolta hivatását.
Ügyvédi praxisa mellett aktív szerepet játszott az amerikai magyar emigráció életében. Tagja és szervezője a Magyar Nemzeti Bizottmánynak, amely bizonyította az ENSZ kényszermunkát vizsgáló bizottsága előtt, hogy Magyarországon hetvennégy munkatábor volt. Ugyancsak szervezője az 1956-ban megalakult Magyar Bizottságnak. 1950-ben részt vett a Nemzetközi Keresztény Unió megalakításában. 1953-ban a Szabad Magyar Jogászok Világszövetsége egyik létrehozója, 1956-tól harmincnégy éven át ő irányította a szövetséget. 1985-ben megválasztották az Európai Rab Nemzetek Közgyűlése elnökévé.
Varga László több alkalommal, számos fórumon emlékezett vissza arra, miként élte meg a forradalom kitörésének napját, miként próbálta a távolból segíteni a magyarok szabadságharcát, miközben nap nap után kénytelen volt konstatálni, hogy az Egyesült Államok lényegében már az elején „politikailag cserbenhagyta a magyar forradalmat”. A forradalom napjaiban rendszeresen megfordult és lobbizott az ENSZ new-yorki palotájában a „magyar ügy” érdekében, a forradalommal szimpatizáló delegátusokat háttér információkkal látta el. Kritikát fogalmazott meg a szovjet diplomácia félrevezető manővereivel és a magyarországi delegátus mulasztásaival szemben, elismerően nyilatkozott Nagy Imre koalíciós kormányáról, majd később azért küzdött, hogy a „magyar kérdés” ne kerüljön le az ENSZ napirendjéről.
1991-ben merült fel először az ötlet, hogy a CDU mintájára a KDNP-n belül protestáns munkacsoport jöjjön létre. Az ötletből 1993-ban született szellemi műhely azóta is feladatának tekinti a protestánsok kereszténydemokrácián belüli helyének és szerepének aktualitásokra reflektáló megfogalmazását, a protestáns választópolgárok megszólítását - tudtuk meg Birkás Antaltól, a KRE egyetemi docensétől, a KDNP Protestáns Műhely elnökétől.
A végén egy már megszületett, és remélhetően minél hamarébb megjelenő kötetről zajlott pódiumbeszélgetés. Strausz Péter (Szerkesztő), Bagi György (Szerkesztő), Kovács Balázs (Szerkesztő)
Értékek mentén: A Magyar kereszténydemokrácia gondolatiságának válogatott dokumentumai, 1970–1990. A név nem véletlen, hiszen értékek mentén való politizálást mutatnak be.
m.a./retorki.hu
(2025.05.09.)