Egy korszerű tanulási eszköz, amely közösségi élménnyé formálja a történelem tanulását
Az MCC Podcastjában a HistóriApp alkalmazásról Fodor Richárd, a Tanuláskutató Intézet kutatásvezetője beszélgetett Dr. Nyári Gáborral, a RETÖRKI ügyvezető igazgatójával és Chira Csongorral, a RETÖRKI tudományos segédmunkatársával.

Nyári Gábor közölte, hogy négy évvel ezelőtt Riba Andrással, az Intézet levéltár-és szakmafejlesztési igazgatójával felvetették: miként tudnának segíteni abban, hogy a fiatalabb generáció tagjai, elsősorban a középiskolások jobban megismerkedjenek közelmúltunk történelmével. Egy olyan játékos, de tudástárral rendelkező applikáció kifejlesztése volt a cél, amely megfelelően addiktív, illeszkedik a Nemzeti Alaptantervhez, játékos, dizájnjában is jól néz ki, és alkalmas a megfelelő ismeretek átadására. Azt is megtudtuk, hogy az applikáció ötlete született meg előbb, és utána a Történelemdidaktikai és Pedagógiai Műhely.
A műhely munkája természetesen túlmutat az applikáció fejlesztésén, ide kapcsolódik például a levéltári program elindítása. Az applikáció szakmai fejlesztése elég hamar elkezdődött, előbb külsősként csatlakozott a műhelyhez Chira Csongor tanár úr, aki jelenleg az Intézet tudományos segédmunkatársa. Ő felelt a szakmai tartalomért, informatikai területen pedig egy szupercsapattal dolgoztak együtt. A tesztelési folyamatba bevonták a Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium diákjait, hiszen Chira Csongor ott tanít.
Chira Csongor megemlítette, hogy Riba Andrással azt vizsgálták meg, hogy milyen lehet a gamifikáció alkalmazhatósága a történelem tanításában. Illetve a lehetőségeket, hogy milyen kompetenciákat tudnak játékos módon fejleszteni.
Nyári Gábor hozzétette, hogy szeretnék a felhasználók visszajelzései alapján fejleszteni az applikációt, és tervbe vették, hogy a magyaron kívül az egyetemes, nemzetközi történelmet is bevonják a programba.
A teljes beszélgetést IDE KATTINTVA hallgathatják meg.
m.a.
(2025.06.17.)