ÚRNAPJA - AZ OLTÁRISZENTSÉG ÜNNEPE A MAGYAR KATOLIKUS EGYHÁZBAN
P.Barsi Balázs ferences hitszónok: Bár Isten láthatatlan, Krisztusban megtestesült, és így az Ő képmása.

P. Barsi Balázs elmékedése:
Boldog Joannes Duns Scotus ferences szerzetes állítólag kijelentette: az Oltáriszentség, az Eucharisztia a kezdettől fogva létezett. Én kerestem ezt a mondatát, de nem találtam. Viszont, mindabból, amit a híres teológus a teremtésről tanít, levezethető az előző mondat igazsága. *Azt tanítja, hogy a világ teremtése az Ige megtestesülésének erőterében van. Ez csodálatos! Tehát Karácsony ünnepe előbb van Isten gondolatában, minthogy legyen ez az univerzum. De Isten gondolatában nincs előbb, vagy utóbb, de van rangsor.
Azt mondja Scotus, hogy minden értelmes, normális akarat végső célja a legnagyobb érték.
-Istenben normális akarat van.
-Mi a legnagyobb érték Isten szemében, ha ránéz az egész történelemre, a csillagok világára? A Názáreti Jézus! Tehát az Ő Szent Fiának a megtestesülése.
Persze, ami a végső cél, lehet, hogy a megvalósításban nem az első.
Testvérek, ezt nem lehet megkerülni! Ha ezt a nagy meglátást, amit Scotus Szent Ferenctől kapott, nem fogadjuk el, akkor bajban lehetünk. A Szentírásban benne van, csak sokan nem veszik észre ezt a mondatot: benne teremtett mindent az Atya.
A "benne teremtett mindent az Atya" kifejezés a Kolosszeiekhez írt levélben található, és a Biblia ezen részében Jézus Krisztusra utal, mint akiben az Atya teremtett mindent, a látható és láthatatlan világot egyaránt. Ez a vers azt hangsúlyozza, hogy Jézus Krisztus a teremtés központi alakja, és minden általa és érte jött létre.
AZ EMBERT TEREMTETTE BENNE!
Ha Isten akart, önmagán kívül, a Szentháromságon kívül olyan lényeket, akiket Ő szerethet, s akik Őt ugyanúgy viszont szeretik, akkor ezeket a lényeket az Ő Szent Fiában gondolta el, aki emberré lesz.
Mert csak a Fiúisten tudja szeretni az Atyaistent. És az Atyaisten a Fiúistent. Mi Jézus Krisztusban léteztünk. Az ősbűnnel viszont Jézusból kiléptünk.
A Mennyei Atya az Ő képére teremtett minket. És ki az Ő képe?
Szent Pál kijelenti: Krisztus a láthatatlan Isten képmása.
Ez a megfogalmazás kiemeli Krisztus istenségét és központi szerepét a teremtésben, hangsúlyozva, hogy bár Isten láthatatlan, Krisztusban megtestesült, és így az Ő képmása is.
Így a galaxisnak, a növény-és állatvilágnak, az egész teremtésnek köze van a Karácsonyhoz, mert az emberben össze van foglalva az anyag és a bioszféra és fel van emelve egy személybe, de annak a személynek nincs értelme, ha nincs egy teremtő, szerető Isten!
Igen, az Oltáriszentség kezdettől fogva létezett. Jézus maga mondja, hogy ő az örök élet kenyere. „Én vagyok az élet kenyere: aki énhozzám jön, nem éhezik meg, és aki énbennem hisz, nem szomjazik meg soha.” Ezt csak Pünkösdkor értették meg a tanítványok. De mégis kitartottak Jézus mellett, mert ő halottakat támasztott fel. Ezért testvérek, ha valamit nem értetek Jézus tanításából, ne dobjátok el hiteteket. Mert később megértitek. Péter sem azt mondta, hogy értünk téged. Azért maradtak Jézus mellett, és nekünk is azért kell mellette maradnunk, mert örök életet adó igéi vannak. Az emberiséget pedig nem a gyilkosok hada, nem a kivégzőosztag váltotta meg, hanem Jézus nagycsütörtöki fölajánlása, hogy értük, tehát az emberekért adom magamat…Mert, mi lesz az emberrel, ha kiszakad belőlem? Istent sosem fogja megtalálni. Ha meg is találja, előtte állhat, de az életéből nem részesülhet.
A szentáldozás beavatás a végtelen örök életbe, ahol egész életünk a Szentháromság egy Istenből fog táplálkozni. A szentáldozás felszakítja e világ színfalait, és az örök élet vidékeire ragad el, ahol Jézus Krisztus lesz az életünk. Az egész kozmosz élni kezd, minden róla beszél, minden hozzá vezet. Úgy szemléljük a fákat, a csillagokat, a hegyoldalban kanyargó elhagyatott ösvényt, a csendes délutáni tájat, mint aki végre valóban szerelmes, és az is marad örökre. Ez a legmagasabb szintű létmód, amelyet elérhet az ember itt a földön.
A legméltóságosabb Oltáriszentségben jelenlévő Urunk, Jézus Krisztus, adj nekünk égő szomjúságot szereteted után! Segíts, hogy az áldozás perceiben figyelmes lélekkel, szívünk legszemélyesebb hangján és legbensőségesebb érzéseivel szóljunk Hozzád, s kegyelmi jelenlétedben megmaradva áldozástól áldozásig éljünk, amíg csak el nem jössz értünk, és magaddal nem viszel bennünket, hogy örökre Veled legyünk.
*Erre egy példa. Állítás: minden ember halandó.
Állítás: István ember.
Következtetés: István halandó.
Forrás: Barsi Balázs homíliája,2024. Krisztus Szent Teste és Vére (Úrnapja)