Árpádsávos Zászló
„Nincs más testvérem, csak magyar.
Ha virrasztok, miatta állok poszton,
csak tőle kérek kenyeret s csak ő,
kivel a kenyeret megosztom”
(Dsida Jenő: Psalmus Hungaricus)
Székely Zászló
MAGYAR SZEMMEL
A MAGYAR ÚTON
A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány
1092 Budapest, Ráday u. 32. I. em. 3.
+36-1-781-3236
info@magyarforum.info
Kérjük, hogy éves adójuk 1%-át ajánlják fel A Művelt, Tájékozott Emberért Alapítványnak-oldalunkért
1%"/
Kedvezményezett alapítvány neve: A Művelt, Tájékozott Emberért Alapítvány

adószáma: 18670275–1–13


AKINEK A FERENCES TEMPLOMI KÖZÖSSÉG VOLT A BÉKE SZIGETE

MEGHALT DÉRI ANDRÁS KARMESTER

Szeptember 12-én, 68 éves korában elhunyt Déri András karmester, kórusvezető, orgonaművész, zeneszerző. Az Operaház vendégkarmestere, a budapest-pasaréti ferences Páduai Szent Antal-templom művészeti vezetője volt.

Déri András orgonaművész, karnagy, a Magyar Állami Operaház vendégkarmestere a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémián szerzett orgonaművészi (1980-ban), majd karmesteri diplomát, 1985-ben. 1985 és 1991 között a Magyar Állami Operaház vezénylő korrepetitora, itt első dirigálása Kacsóh Pongrác János vitéz című daljátéka volt 1986-ban. Ezt követően több operát vezényelt (Britten: Albert Herring, Donizetti: Boleyn Anna, Erkel: Hunyadi László, Verdi: Nabucco, Rigoletto, Vajda: Mario és a varázsló, Purcell: Dido és Aeneas). Ezzel párhuzamosan a Miskolci Szimfonikus Zenekar másodkarnagyi állását is betöltötte. 1991-től 1993-ig a Budapesti Kamaraopera, 1993-tól 1996-ig a Budapesti Weiner Leó Szimfonikus Zenekar karmestere. 1994-ben kortárs zenei tevékenységéért Artisjus kitüntetéssel jutalmazták. 1997 óta ismét a Magyar Állami Operaház tagja. 2002 óta rendszeresen vezényelte a balettrepertoárt.
 
Előadásai: A diótörő, Hattyúk tava, Anyegin, Giselle, Balanchine est, A makrancos Kata, Hófehérke és a 7 törpe.
 
2002-ben II. Kerületért Emlékérmet kapott. 2014-ben Magyar Érdemrend Lovagkereszt kitüntetésben részesült kiemelkedő színvonalú zeneművészi teljesítménye és közösségépítő tevékenysége elismeréseként.
Több mint négy évtizede tartó áldozatos zenei munkáját, művészettel misszionáló hivatását 2024-ben a pasaréti ferences plébánia képviselő-testülete által adományozott Szent Antal-díjjal tüntették ki.

Az 1970-es évektől kötődik a ferences közösséghez. Szerkesztőségünknek 2016-ban erről így nyilatkozott:
„Egyik osztálytársam hívott a Margit körúti ferences templom nagy múltú Kapisztrán kórusába, mondván, hogy zongora- és orgonakísérőt keresnek, és nagyon jó darabokat énekelnek. A Margit körúton egy eléggé idős átlagéletkorú kórussal találkoztam. A tagok szívvel-lélekkel énekeltek, nagyon megszerettem őket, de Gunde Péter karnagy azt tanácsolta, hogy vállaljam el a pasaréti templom Palestrina Kórusának kísérését is. Így kerültem ebbe a templomba, mint zongorakísérő. A kórus az a cappellák mellett időnként oratórikus műveket is előadott és az első nagyobb feladatom Mozart Requiemjének zongorakísérete volt. Tehát kórus-korrepetitor lettem és munkámért fizetést is kaptam. Elődeim között olyan hírességek is voltak, mint például Dukay Barnabás zeneszerző, vagy Czigány György. Azóta kisebb megszakításokkal a pasaréti ferences templom kórusánál működöm, és mikor a Zeneakadémia karmesterképző szakát végeztem, 1981-ben Ella István orgonaművész és karnagy és Bodonyi Katalin énekművész, akik akkor vezették az énekkart, felkértek arra, hogy vegyem át tőlük a stafétabotot. A kántorizálást pedig a ’90-es évek elején kezdtem el. Ez a történet nem jött volna létre Dévény Mária nélkül, aki a Palestrina Kórus lelke volt akkoriban, és akit még a Rádió Gyermekkórusánál ismerhettem meg az 1960-as évek végén.”
 
A ferences templomi közösség jelentette számára a hátországot, a béke szigetét, a megújulás lehetőségét. Nem győzte hangsúlyozni, mennyire hálás a Jóistennek, hogy oda vezette. Érdekesség, hogy édesapja, aki bár nem volt muzsikus, Érsekújváron született, és az ottani ferences gimnáziumban érettségizett. 
 
Amikor 2001-ben agyi infarktust kapott, az egész ferences közösség imádkozott felépüléséért.
 
Zeneszerző tevékenységéről szerényen így beszélt: kisebb kórusműveket és zongoradarabokat komponáltam. Ezek közül néhányat a pasaréti kórus be is mutatott. Kórusműveimet főleg liturgikus használatra írom latin nyelven, például felajánlásra vagy áldozásra. Él bennem egy megfogalmazhatatlan hangzási eszmény, amit megpróbálok leírni. Arra törekszem, hogy ezek a darabok szépek, harmonikusak legyenek, és ne sértsék a befogadó fülét, érzékenységét, szépérzékét.
 
Mindig hálát adott az Istennek az ajándékokért, zenei pályafutásáért és családjáért. Örült annak, hogy fia követi a pályán, aki jelenleg a Zeneakadémia másodéves karmesterszakos növendéke.
Déri András művészete összeforrt az emberséggel és a hittel.
 
Isten nyugosztalja!
 
Fotó forrása: Magyar Kurír
 
m.a.