Árpádsávos Zászló
„Nincs más testvérem, csak magyar.
Ha virrasztok, miatta állok poszton,
csak tőle kérek kenyeret s csak ő,
kivel a kenyeret megosztom”
(Dsida Jenő: Psalmus Hungaricus)
Székely Zászló
MAGYAR SZEMMEL
A MAGYAR ÚTON
A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány
1092 Budapest, Ráday u. 32. I. em. 3.
+36-1-781-3236
info@magyarforum.info
Kérjük, hogy éves adójuk 1%-át ajánlják fel A Művelt, Tájékozott Emberért Alapítványnak-oldalunkért
1%"/
Kedvezményezett alapítvány neve: A Művelt, Tájékozott Emberért Alapítvány

adószáma: 18670275–1–13


Laudate Dominum

Nyári hangverseny a józsefvárosi Szent József Templomban

„Laudate Dominum omnes gentes – Dicsérjétek az Urat, áldjátok az Urat minden népek” – csendült fel többek között Mozart Ünnepélyes Vesperásából a jól ismert részlet augusztus 28-án este a Horváth Mihály téri Szent József Templomban, s a műsoron operarészletek és egyházi darabok szerepeltek.
 
Az esten Maria Teresa Uribe operaénekesnő mesterkurzus versenyének legjobbjai léptek fel. A chilei származású, Magyarországon élő művésznőt a ’80-as években több operában is láthattam, hallhattam főleg Puccini –szerepekben. Sikert sikerre halmozott a Pillangókisasszony, a Manon, a Tosca címszerepében. Emellett Verdi –hősnőket is remekül alakított, így Aidát, Amelia Grimaldit (Simon Boccanegra), Ameliát (Az álarcosbál). Énekesi pályafutását követően tanított, többek között Fekete Veronikát, aki a Medveczky Ádám által vezényelt Macbethben kiválóan énekelte a Ladyt. Majd mesterkurzusokat kezdett tartani, nem csak Magyarországon, hanem Latin-Amerika több városában.
 
A műsor első felében Mozart, Bellini, Wagner, Verdi és Dvořák operáiból hallhattunk részleteket. Holdonner-Kirst Enikő A varázsfuvolából Pamina áriáját, és az Otello Ave Maria-ját énekelte. Lírai szopránja kifinomult énektechnikával párosult, melynek következtében vokális teljesítménye is kellőképpen hatásos volt.
 
Híves Mária Bellini Puritánok c. operájából Elvira áriáját és Dvořák – méltatlanul keveset játszott – Ruszalkájából a Dal a Holdhoz-t eredeti szláv nyelven adta elő. A művésznő otthonosan mozog a bel canto műfajában. Magas hangjait szemtelen könnyedséggel, feszítés nélkül képezte. Sehol egy éles, fültépő hang.
 
„Útjára nézz, vond égi fénybe, Mert ő, mint angyal száll az égbe!” –ez a magyar fordítása a Wolfram -ária legszebb sorának. Az ária népszerű neve: Dal az Esthajnalcsillaghoz. „Ó, drága alkonycsillagom, Mily jó, ha fényed láthatom!” Egressy S. Tamás baritonja sötét hangszínű, és nagyon jól veszi a magas lágékat. Érzelemdúsasan, de nem giccsesen adta elő azt a búcsú imát, annak a nőnek a lelki üdvéért, aki több zenekutató szerint nem más, mint Árpád-házi Szent Erzsébet. Az énekes uralja a hangját és intelligensen használja azt; a finom árnyalatok, leheletnyi pianók is megszólaltak.
 
Az est második részében egyházi darabokat, oratórium-részleteket adtak elő. Holdonner-Kirst Enikő Pergolesi Stabat Materéből az f-moll szoprán áriát énekelte annyira meggyőzően, hogy a mű végén 2-3 másodperc is eltelt, míg az áhítattól felocsúdva tapsolt a közönség. Híves Mária a bevezetőben említett Laudate Dominum-mal bizonyította, hogy bár Mozart finoman szólva nem vetette meg az élet gyönyöreit, mégis ha egy valódi művész egyházi zenét ír, annak kezét Isten vezeti.
 
Fellépett a tanárnő, Maria Teresa Uribe, aki Bizet Agnus Dei művét énekelte nagy sikerrel. A zenemű érdekessége, hogy Bizet Az arles-i lány közzenéjére írták a liturgikus szöveget. Az énekesnő művészetét átjárja az intelligencia és az elegancia, érti és érzi a zenét, tökéletességre törekszik, amelyhez olyan maximális precizitás társul, amely a művészek csillagai közé emeli őt.
 
„Aki énekel, kétszeresen imádkozik” - augusztus 28-án emlékeztünk meg a szentmisében Szent Ágoston püspökről, s neki tulajdonítják ezt a mondatot, amely azt akarja kifejezni, hogy éneklés közben a szívünk teljesen kitárul Isten felé. A fellépő művészek ezt bebizonyították.
 
Fotón: Maria Teresa Uribe énekli Bizet Agnus Dei művét. Kísér: Mészáros Nóra
 
Medveczky Attila