A Rákosi-és a Kádár-rendszer kultúrpolitikája
Megjelent a Rendszerváltó Szemle folyóirat téli száma.
![](/upload/20093.jpg)
Szénási Dorottya a Király István –ügyről ír. Szerinte Király a Révai-féle kultúrpolitikát tartotta a szocialista forradalmi eszmény szempontjából hitelesnek, szemben az Aczél-féle pragmatikus, kizárólag a pártpolitika szolgálatába állított irányítással. Ugyanakkor, kettősséget mutatott a fennálló rendszerhez való viszonyulásában, hogy csalódottsága ellenére magát Kádár János személyét elismerte, olykor kifejezetten idealizálta.
A filmkultúráról megtudjuk, hogy a szocialista rendszerben a filmek kontrollját gondos ellenőrzés alatt tartották a Kádár-korban. Nem csupán egy-egy film vélt vagy valós gondolatisága volt fontos tényező, hanem a minősége és a kialkudott ára is szerepet játszhatott. A bonyolult szisztéma egyik eleme volt a Filmátvételi Bizottság munkája, aminek részben a körülményessége és lassúsága folytán a Filmkultúra a kéthavi megjelenés ellenére képes volt jóval gyorsabban írni, hírt adni azokról a filmekről, amelyek a hatalom a kultúrpolitikája alapján nem-kívánatosnak tekintett. Többek között ilyen volt Az utolsó tangó Párizsban: Bernardo Bertolucci 1972-ben bemutatott, határokat feszegető filmje a maga idejében is ellentmondásos megítélésű volt.
Akkor itt van a Molnár Erik-féle történészi vita. Molnár Erik ökonomista, az engelsi történeti modellt átformáló, az osztály-harcot minden esetben belső okokra visszavezető történet-szemlélete még vezető pártfunkcionáriusként sem volt elfogadott a magyar történelmet a németellenes harcok „szakadatlanságát” hirdető fősodorral szemben.
Többen támadták Márai Sándor Halotti beszédét. Nagymihály Zoltán leírja, hogy a legérdekesebb, legszín-vonalasabb és legőszintébb válasz – a Kárpát-medencét tekintve legalábbis mindenképpen – a határokon kívülről érkezett, a felvidéki magyarság élő klasszikusától, Fábry Zoltántól, akire óriási hatást gyakorolt Márai költeménye, amely szerinte „sikoltó és elfuló jajszó, az elszakadtság elégiája, a honvágy torokszorító könnye, a fuldoklás, hullás segítségvárásban kimerült letargiája, az elhagyottság, az elárvultság, a reménytelenség meztelenül didergő vádrealitása. Ez a vers a magyar emigráció halálszava és elmarasztalása.”
Nagy Dóra egy nagyhatású dokumentumfilmmel, Sára Sándor Cigányok c. alkotásával foglalkozik. Közli, hogy a beszámolók és kritikák is megoszlottak a film értékelését illetően. Volt az a tábor, mely rajongott az alkotásért és bátornak nevezte, mert mély humanizmussal beszél a film nyelvén a cigányság helyzetéről. A másik oldalt azok alkották, akik azt mondták, a film egyáltalán nem fedi le a Magyarországon élő kétszázezer cigányt, kiragadott élethelyzeteket mutat csupán be roppant elfogódott módon, torzítva az igazságot.
A folyóiratban olvashatnak még a szamizdatokról, a kulturális-tudományos propagandáról.
Az értékes, tudományos lap online-változata ide kattintva megtekinthető.
m.a.
(2024.01.02.)