Árpádsávos Zászló
„Nincs más testvérem, csak magyar.
Ha virrasztok, miatta állok poszton,
csak tőle kérek kenyeret s csak ő,
kivel a kenyeret megosztom”
(Dsida Jenő: Psalmus Hungaricus)
Székely Zászló
MAGYAR SZEMMEL
A MAGYAR ÚTON
A Művelt Tájékozott Emberért Alapítvány
1092 Budapest, Ráday u. 32. I. em. 3.
+36-1-781-3236
info@magyarforum.info
Kérjük, hogy éves adójuk 1%-át ajánlják fel A Művelt, Tájékozott Emberért Alapítványnak-oldalunkért
1%"/
Kedvezményezett alapítvány neve: A Művelt, Tájékozott Emberért Alapítvány

adószáma: 18670275–1–13


HIDÁN CSABA: A KÁRPÁT-MEDENCÉBE ELJUTOTT SZTYEPPEI NÉPEK ÉLETMÓDJA SZINTE UGYANOLYAN VOLT

Hidán Csaba régész, történész, harcművész-oktató, a Károli Gáspár Református Egyetem docense előadásában rámutatott a Kárpát-medencébe eljutott sztyeppei nomád népek, szkíták, szarmaták, hunok, avarok, honalapító magyarok valamint a belső ázsiai hszinugnuk, dzsürcsik, jüecsik, türkök, kidánok, mongolok, mandzsuk viselete, fegyverzete, életmódja közti hasonlóságokra és párhuzamokra.

A Lakiteleki Népfőiskola által 2024-ben indított Vámbéry Ármin Kollégium harmadik alkalmára ez év júliusának 3-7, szerdától vasárnapig tartó időszakában került sor. Július 4-én reggel kezdődött az első tematikus előadás. Hidán Csaba régész, történész, harcművész-oktató, a Károli Gáspár Református Egyetem docense a sztyeppei viseletekről beszélt, elsősorban a friss mongóliai kutatási eredményei tükrében.
 
Rámutatott a Kárpát-medencébe eljutott sztyeppei nomád népek, szkíták, szarmaták, hunok, avarok, honalapító magyarok valamint a belső ázsiai hszinugnuk, dzsürcsik, jüecsik, türkök, kidánok, mongolok, mandzsuk viselete, fegyverzete, életmódja közti hasonlóságokra és párhuzamokra. Továbbmenve, magyar néprajzi példákból is rengeteg párhuzamot sorolt fel a belső ázsiai jégmúmiák leletanyagaihoz. Szóbeli előadását behozott eredeti és rekonstruált viseletekkel, fegyverekkel, kötelekkel, ruhadarabokkal tette szó szerint kézzel foghatóvá.
 
Idézünk előadásából:
A stílusjegyek egysége is bámulatos már az ókortól napjainkig, de a stílusjegyek mögött van egy gondolati tartalom is. Egy példát mondok: szarvasábrázolás.
Az Altaj hegység-beli női lószerszámánál az öv vége szarvasábrázolása és a törteli lószerszám övvégének szarvasábrázolása szinte ugyanolyan.
Az egyik szkíta, a másik magyar. Van 1300 év különbség köztük és kb. 8000 km. távolság. A szerkesztési elve, és a beállítás ugyanaz.
Nyilván a gondolati háttér és hasonló volt, vagy ugyanaz.
 
A lovasság ruhája legyen az avaroké mintájára szabott. Akár lenvászonból, akár bőrből, akár kecskebőrből, akár szőrtelenített bőrből készüljék, úgy, hogy lovaglás közben takarja a térdet és a viselője csinosnak lássék benne - szó szerinti idézet egy bizánci forrásból.
 
Bizánc azt mondja, hogy a lovasság ruhája legyen az avaroké mintájára szabott. Továbbá tartani kell a nyereghez két vaskengyelt és avar gallérokat. A gallér is egy nomád találmány!

 
Forrás: nepfolakitelek.hu
(2024.08.14.)